De email delivery audit kan plaatsvinden op zowel uw commerciële email activiteiten, maar ook op uw transactionele of kantoor email. Een combinatie van deze email stromen is uiteraard ook mogelijk.
De email delivery audit verdiept zich per emailstroom op de volgende componenten (voor zover van toepassing voor de betreffende emailstroom).
Verzend bestand
Welke lijsthygiëne procedures worden gehanteerd en in hoeverre beïnvloeden deze de delivery? Worden foutieve adressen (van bouncers) wel verwijderd? Hoe wordt er omgegaan met de SPAM complaints (ontvangers die op de "dit is spam" knop drukken)? Uw procedures hebben direct invloed op uw reputatie als verzender en daarmee ook op de waarschijnlijkheid dat uw emails door ISP's snel en goed worden afgeleverd.
Email
Het opmaakproces van email bevat alle aspecten waarbij de email invloed heeft op de email deliverability. De content van de emailcampagne moet worden beoordeeld. Er zijn woorden die spamfilters triggeren, maar ook de HTML opbouw van email kan ervoor zorgen dat uw email niet aankomt.
Email server
Aan de configuratie van uw email server worden eisen gesteld. Er worden door de ISP's verschillende authenticatie technieken gehanteerd. Gebruikt u de gewenste techniek niet, dan is de kans groot dat er maar een beperkt volume email wordt toegelaten. Door een goede en up-to-date configuratie van uw mailserver kunnen de ISP's u herkennen als een legitieme email marketeer, waardoor uw email wordt toegelaten tot de inbox.
Verzendproces
Nadat er op de verzendknop is gedrukt en de emailcampagne is gestart, dient u ook rekening te houden met de ISP's. Welke momenten zijn het best om email te versturen? Hoeveel email accepteren de verschillende ISP's bijvoorbeeld per minuut? Hoe beter uw Sender Reputation als verzender, hoe meer email een ISP toelaat. Het verzendproces is iets om continu te monitoren en op te sturen. Een verzendproces dat is aangepast aan de hand van de eisen van de ISP's zorgt voor een betere en snellere aflevering.
Ontvangers
Tegenwoordig hebben de ontvangers van uw email ook veel invloed op de aflevering van uw email.
Door de verwachting bij de ontvangers te managen, wordt er voorkomen dat de uw email als ongewenst wordt aanmerkt. Klachten leiden namelijk tot een lage Sender Reputation. Vraag dan ook expliciet toestemming om de ontvanger te mailen en zorg ervoor dat er met één druk op de knop kan worden afgemeld.